berekening verzekeringspremie auto

Soms is het heel lastig om hier in mijn blog iets in jip en janneke taal uit te leggen. Zo is het ook moeilijk om dit te doen voor een berekening van de verzekeringspremie voor je auto er aan toe gaat.

Laat ik als eerst vertellen dat hier heel veel verschillende factoren voor zijn. Elke verzekeraar heeft weer zijn eigen berekeningsmethode. Misschien is het verstandig om te vetellen hoe dat vroeger er aan toe ging. Vaak boden tussenpersonen maar 1 of 2 verzekeraars aan. Het bekende premieboekje werd dan naar voren gehaald. Als eerst werd gevraagd om de kentekenpapieren. De adviseurs keken als eerst naar twee dingen. De postcode waar de klant woonde, en naar het gewicht van de auto. Aan de hand van deze gegevens werd de bruto premie bepaald van de WA premie. Hoe zwaarder de auto is, hoe hoger de WA premie wordt. Dat is overigens nog steeds zo. Daarna werd uitgezocht voor de beperkte casco of all risk dekking, wat de nieuwaarde was van het voertuig.

Stel dat deze € 31.000 was, dan gold bij verzekeraar 1 , voor de all risk dekking 1% van de nieuwwaarde als bruto premie hiervoor, dit zou dan € 310,- zijn. De adviseur moest dan de de bruto premie van de WA premie hierbij optellen. De basis voor de totale bruto premie was kan bekend. Wat daarna berekend moest worden is, hoeveel korting hier nog vanaf ging. Hier waren leeftijd en schadevrije jaren bepalend in. Stel dat iemand recht had op 55% korting op basis van leeftijd en schadevrij rijden. Dan ging er van de bruto premie 55% af. Vervolgens bleef er dan 45% over. Dit was dan de netto premie. U kunt zich voorstellen dat een foutje zo gemaakt is.

Met de komst van het internet zijn veel statistieken veel makkelijker na te gaan. Zo is tegenwoordig met alleen het kenteken invoeren al een premieberekening mogelijk. In plaats van 1 verzekeraar tegelijkertijd te berekenen zijn nu de mogelijkheden onbeperkt. Wij kunnen data overal vandaan halen en krijgen deze ook van verzekeraars toegezonden. Zo zijn er cijfers bekend dat zwarte auto’s vaker gestolen worden dan bijvoorbeeld rose auto’s. Daarnaast is er ook bekend dat het ene merk vaker gestolen wordt dan het andere merk. Deze data worden tegenwoordig allemaal opgenomen in het berekenen van de autoverzekering.

Het is misschien niet voorstellen maar wij werken op dit moment met bijna 75 verzekeraars samen. Al deze data hebben wij samen kunnen voegen zodat u na het invoeren van de gegevens binnen maximaal 10 seconden precies kan zien waar op

dit moment de goedkoopste of beste autoverzekering is. Vroeger was een verzekeringsagent hier zeker een kwartier tot 20 minuten mee bezig om alleen een premie te berekenen. Met het risico ook nog eens dat er een foutje ingeslopen was en de premie niet correct berekend zou zijn. Wij doen dit nu binnen 10 seconden voor u, en de premie die berekend wordt is voor 100% nauwkeurig. Toch ongelofelijk. Nog even en dan kunnen we via facebook en of whatsapp zo een berekening doen. U verstuurd standaard een bundel van data naar ons en wij kunnen dit dan direct uitlezen.

De tijd waar in wij leven is veel gebaseerd op snelheid. Soms is het verstandig om bepaalde zaken goed uit te zoeken en snelheid niet de overhand te laten krijgen. Want bij zoals bij de meeste verzekeringen is prijs niet altijd bepalend. Zo moet u ook goed kijken naar de voorwaarden. Vroeger bood de verzekeringsagent vaak maar 1 verzekeraar aan en de voorwaarden waren dan altijd wel aanwezig. Hetzij via een folder of anders wel in een andere printversie. Vandaag de dag is het zelfs mogelijk om de voorwaarden van 75 verzekeraars direct online met elkaar te vergelijken. Naast de premie kunt u zo precies zien, waar het eigen risico het laagst is, of bij welke verzekeraar de hoogste afschrijving gehanteerd word.

Daarnaast proberen wij via onze systemen en software ook nog zo in te richten dat het voor u als particulier nog te begrijpen valt wat voor soort verzekering u gaat afsluiten. De bekende term verzekeren kan u zelf is helemaal correct, maar vergeet nooit dat er vaak zoveel investeringen en geld in is gestoken met als een doel: Het voor de klant zo makkelijk mogelijk te maken.

Als onze websites niet voldoende duidelijke zijn of de premieberekeningen die u uitvoert niet duidelijk zijn. Dan zouden wij dat heel graag van u horen. Met uw mening kunnen we wij onze systemen beter af stemmen op de eindgebruiker. Wij kunnen natuurlijk wel van alles bedenken maar als dat niet zo ervaren wordt door u als klant dan schieten we er niet zo heel veel op. Heeft u ideeën of andere opmerkingen, ik hoor ze heel graag van u. Wij van dfs.nl staan hier heel graag voor open.

Bedankt voor het lezen van mijn blog en tot de volgende keer.

Marieke de Boer