Algolweg 15, 3821 BG Amersfoort ma-do 08:30-19:30 & vr 08:30-17:30 033–4658856

Het kan onbewust gebeuren dat u een betalingsachterstand heeft op uw autoverzekering. Denk eens aan een gewijzigd rekeningnummer of een mislukte incasso omdat u tijdelijk geen geld op uw rekening heeft staan. Dit kan grote gevolgen hebben, waaronder een schorsing of een royement van uw verzekering.

Fase 1: Respijttermijn van 30 dagen

De eerste 30 dagen na het niet betalen van de verzekeringspremie bent u vaak nog wel verzekerd. Dit is de zogenoemde respijttermijn: een periode waarin u nog wel verzekerd bent maar vaak wel een betaalherinnering ontvang van uw verzekeraar. De respijttermijn is opgenomen in de polisvoorwaarden van uw verzekering. 

Fase 2: Aanmaningen

Na het ontvangen van betaalherinneringen gaat de verzekeraar over op het sturen van aanmaningen. Hierin staat opgenomen dat de premie binnen 14 dagen voldaan moet worden en wat de consequenties zijn als u deze niet of te laat betaalt. 

Fase 3: Schorsing van de verzekering

Heeft u na het ontvangen van de aanmaningen nog steeds niet voldaan aan uw betalingsverplichting? Dan kunnen sommige verzekeraars overgaan op schorsing van de verzekering. 

Wanneer uw verzekering wordt geschorst, bent u tijdelijk niet verzekerd. Pas wanneer u alle achterstallige premie heeft voldaan, bent u 24 uur na ontvangst van de betalingen weer verzekerd. De tussenliggende periode wordt niet hersteld, wat inhoudt dat de schade in deze periode voor eigen rekening is. 

Fase 4: Stopzetten van de verzekering (royement)

Naast een schorsing kan een verzekeraar ook overgaan tot het volledig stopzetten van uw verzekering. Dit heeft vooral grote gevolgen als het gaat om uw autoverzekering. U mag namelijk niet de weg op als u niet beschikt over een geldige WA verzekering. 

Naast dat u de weg niet op mag, is de kans ook aanwezig dat u een boete ontvangt. Het RDW controleert periodiek of een auto verzekerd is en onderneemt aan de hand hiervan acties. Dit kan zich uiten in een waarschuwing of een boete.

Conclusie

Het is dus niet direct zo dat u niet meer verzekerd bent als u uw premie niet betaalt. Verzekeraars bieden u meestal nog 30 dagen de mogelijkheid om de premie alsnog te voldoen voordat de verzekering geschorst wordt. 

Let er echter wel op dat wanneer uw verzekering eenmaal geschorst is, deze periode niet meer te herstellen is. U bent verplicht om de premie nog te betalen aan de verzekeraar maar u blijft voor deze periode onverzekerd. 

Een nieuwe verzekering afsluiten

Als u eenmaal bekend staat als wanbetaler kan het lastig zijn om een nieuwe verzekering af te sluiten. U bent pas na 5 jaar niet meer verplicht om melding te maken van uw royering. Wij kunnen u helpen bij het zoeken van een passende verzekering. 

Neem contact op

Cookie melding

Wij gebruiken cookies om het inloggen op onze website te vergemakkelijken en uw instellingen en voorkeuren te onthouden. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser maar dit kan het functioneren van onze website negatief aantasten.

Ik ga akkoord